شما اینجا هستید | 

تحلیل برخی از آثار لویی کان

117
1
0
لویی کان

 

نگارخانه‌ی هنر دانشگاه یال، در نیو هاون، کانکتنیکوت، ۵۳-۱۹۵۱

 

 

این ساختمان همچون یک فضای سازه‌ی بسیار بلند در نظر گرفته شده که در مرکز آن، بالابرها، راه پله ها و خدمات قرار گرفته است. برای آن که بتوان در موقعیت‌های مختلف نظیر برپایی نمایشگاه و یا انجام فعالیت‌های دیگر از فضاهای ساختمان استفاده کرد لویی کان نوعی سازه‌ی بتن مسلح ابداع کرده که در آن سقف‌ها از ترکیب منشورهای چهار وجهی مجوف ساخته شده است و کلیه‌ی لوله کشی‌های خدمات ساختمان در آن قرار می‌گیرد. دیگر نیازی به ایجاد سقف‌های کاذب در فضای ساختمان نبوده و دیوارهای عمودی می‌توانند جابه‌جا شوند.

 

فضاهای داخلی با نوعی پانل به نام پوگو تقسیم‌بندی شد. بنا با سیستم بتن مسلح ساخته شده و با یک دیواره‌ی خارجی شیشه‌ای در چارچوب‌های فولادی پوشیده شده است. تمام مصالح ساختمان در نما قابل مشاهده است.

 

 

 

 

تئاتر هنرهای نمایشی، در فورت وین، ایندیانا، ۷۳-۱۹۶۶

 

 

 

ضمن مطالعات و آماده سازی طرح، پژوهش‌های گسترده‌ای درباره تئاتر و نیازهای آن آشکار می‌گردد. این پژوهش‌ها در نهایت منجر به تحقیق یافتن طرح کلی تئاتر در سه بخش به هم پیوسته و کاملا مشخص از یکدیگر می‌شود: یک) ویلون یا صحنه‌ی تئاتر و تالار تماشاگران، دو) جعبه‌ی ویلون و راهروهای محیطی تالار، سه) خانه‌ی هنرمندان یا آتلیه و اتاق کار آنها که در کنار سن ایجاد می‌شود.

 

 

 

ارتباط این اجزا و چگونگی تقدم و تاخر آنها، به وسیله‌ی طراحی معمارانه‌ای انجام گرفت. دیوارهای تالار نمایش از صفحه های تاشده‌ی بتن مسلح ساخته شده، در حالی که راهرو ها و اتاق‌های پشت سن، از نوعی آجر معمولی است. این تئاتر گنجایشی برابر ۸۰۰ نفر را دارد.

 

موسسه علمی زیست شناسی سالک، در جولا کالیفرنیا، ۶۹-۱۹۵۹

 

 

داخل سازه‌های بابر ساختمان تاسیسات فنی مانند آب، فاضلاب، برق و کانال‌های سیستم سرمایشی و گرمایشی قرار دارد. فضاهای مختلف ساختمان بر اساس کاربری‌هایشان به وضوح از هم متمایز هستند. آزمایشگاه به منظور عملیات پژوهشی به صورت گروهی در کنار هم قرار دارند و اتاق‌های کوچک مطالعه برای انجام عملیات مجزا سازی فردی در این مجموعه واقع شده است.

 

 

کلیه‌ی فضاها به کمک راه پله‌ها و راهرو‌ها به یکدیگر متصل شده اند، ولی هر بخش ورودی جداگانه نیز دارد. دیوارها از بتن ساخته شده و آنها را با نوعی چوب پوشش داده‌اند. در اجرای کل طرح وحدت و اجتماع کلیه‌ی کاربری‌ها و همزمان استقلال هر کدام کاملا حفظ شده است.

 

 

نظریه‌ها و مبانی معماری لویی کان در این ساختمان به وضوح دیده می‌شود و کوشش وی در برقراری ارتباط بین انسان و محل کارش مشهود است. آزمایشگاه های بزرگ و کوچک از محل کار مجزا شده و به صورت یک در میان در هر طبقه تاسیسات ساختمان قرار گرفته است.

 

 

کتابخانه و غذاخوری انجمن فیلیپ آکستر، نیوهامپشیر، ۷۲-۱۹۶۷

 

لویی کان

 

این ساختمان در مزرعه‌های سرسبز و زیبای نیوانگلند واقع شده است و از دو قسمت مجزا ترکیب یافته است. یکی مخزن کتاب‌ها با حجم و گستردگی قابل توجه که بایستی از دریافت نور محافظت شود و دیگری سالن مطالعه که به نور، سکوت و خلوت احتیاج دارد. کان از ساختن سالن مطالعه وسیع، که معمولا در کتابخانه‌ها طراحی می‌شود خودداری کرد و تاکید می‌کند که مطالعه و کتاب‌خوانی امری مرتبط با خصوصیات شخصی افراد است. بنابراین یکسری اتاقک‌های کوچک مخصوص مطالعه در امتداد لبه خارجی ساختمان پیش بینی می‌کند. این قسمت از دیوارهای آجری ساخته شده در حالی که هسته‌ی مرکزی کتابخانه یعنی مخزن کتاب‌ها از بتن مسلح اجرا شده است.

 

 

غذاخوری از دو سالن بزرگ ناهار و چهار سالن کوچک‌تر تشکیل شده که همگی از یک محوطه‌ی خدماتی مرکزی که تمام سرویس‌های مورد نیاز را دارا می‌باشد استفاده می‌کنند، برای تامین روشنایی کافی از نورگیرهای بزرگی که در اطراف هسته‌ی مرکزی قرار دارند، استفاده می شود و سالن‌های کوچک‌تر دارای پنجره‌های وسیع و دلبازی هستند که نور را به داخل هدایت می‌کنند. درها و پنجره ها از چوب ساخته شده‌اند. سقف سالن غذاخوری از قطعه‌های پیش ساخته‌ی بتنی بوده و تمام مصالح ساختمان فوق در نمای خارجی قابل رویت می‌باشند.