شما اینجا هستید | 

برند و فونت اختصاصی زاها حدید

95
1
0
برند و فونت اختصاصی زاها حدید

تیم طراحی greenspace، یک نماد، تایپ فیس سفارشی و وب‌سایت برای شرکت معماری زاها حدید طراحی کرد. در ادامه، قسمتی از مصاحبه دیزاین بوم با Lee Deverill، مدیر طراحی greenspace را می‌خوانیم.

 

پروژه طراحی نماد شرکت زاها حدید، چقدر طول کشید؟ 

در جولای ۲۰۰۹، سفارش تیم زاها حدید را دریافت کردیم. ما بیش از اینکه به راه‌حل‌های خلاقانه فکر کنیم؛ سعی کردیم روی توانایی‌ها و همکاری‌های این برند متمرکز شویم؛ برندی که طیف وسیعی از مشخصه‌ها را به همراه داشت. در سال ۲۰۱۰ و قبل از شروع کار، ترجیح دادیم که با این تیم گفتمان بیشتری داشته باشیم و بیشتر تحقیق کنیم. از محصول نهایی پروژه در سال ۲۰۱۱ رونمایی کردیم.

 

برند و فونت اختصاصی زاها حدید

 

برند و فونت اختصاصی زاها حدید

 

طبق صحبت‌هایی که با اعضای استودیو زاها حدید داشتید؛ چه چیزی برای شما روشن شد؟ مهم‌ترین خواسته آن‌ها چه بود؟ 

طبیعی بود که با انتخاب‌های متنوع و متضادی مواجه شویم زیرا تیم مقابل، یک استودیو بزرگ و پیچیده بود.
بر اساس خواسته اولیه آن‌ها و گفت‌وگوها، حاصل کار می‌بایست:
- پروژه‌ها و طرح‌های بیشمار شرکت را هایلایت کند.
- همه طراحان و معماران مستعد شرکت را در بربگیرد.
- تیم معماری زاها حدید را به عنوان شرکتی جهانی و کاملاً حرفه‌ای معرفی کند. در حالی که همچنان شیوه پیشگامانه خود را دنبال می‌کند.
بدیهی است که همه این خواسته‌ها از طریق نماد محقق نمی‌شود. از این رو، انرژی بیشتری را صرف طراحی وب‌سایت کردیم. از نظر ما، وب‌سایت، وسیله اصلی انتقال داستان شرکت معماری زاها حدید است. در این مسیر، تایپ فیس خاصی برای آن‌ها طراحی کردیم. این تایپ فیس به‌گونه‌ای است که برای انجام امور روزانه افراد معمولی نیز قابل کاربرد است. بدین ترتیب، برند حدید از طریق یک راه کلی وارد زندگی مردم می‌شود.

 

برند و فونت اختصاصی زاها حدید

 

برند و فونت اختصاصی زاها حدید

 

کدام جنبه پروژه، چالش‌برانگیزتر بود؟ 

چنین پروسه خلاقانه‌ای، واقعاً گروهی و خیلی مثبت بود. چالش واقعی این است که از شما توقع خلق اثری را داشته باشند که شهرت مشتری و استانداردهای بالای آن را بازتاب کند. از نظر برند، چنین کاری می‌تواند خیلی سخت باشد زیرا مشتری ما از قدرت تجسم خارق‌العاده‌ای برخوردار بود. بنابراین می‌توانست مسیر کار و دلایل انجام آن را شناسایی کند. ما معتقدیم که در تحقق خواسته‌شان موفق بوده‌ایم چون نمایی خلق کرده‌ایم که صحنه‌ای شلوغ‌پلوغ از دنیای معماری نیست. حاصل تلاش ما، نمادی است که موجب حواس‌پرتی نمی‌شود. و اما در مورد وب‌سایت سعی کردیم؛ سایتی طراحی کنیم که تجربه خاصی به کاربران خود هدیه کند. می‌خواستیم تفاوت سایت، نه تنها در مورد دیگر وب‌سایت‌های معماری بلکه در برابر تمام سایت‌ها، مشهود باشد. سطح محتوا، حرکت، کارایی و امکانات سرچ در سایت، کاملاً پیچیده است؛ این خصیصه‌ها با یک سیستم مدیریت محتوای سفارشی زیبا، همراه شده‌اند.

 

در ادامه، قسمت‌هایی از یک متن را می‌خوانیم که توسط یک رسانه رسمی منتشر شده است:

همکاری شریک ارشد زاها حدید، Patrik Schumacher، تیم greenspace و طراح مایلز نیولین به خلق یک نماد مینیمال انجامید. این طرح از متریال مدرن و ساختارهایی الهام شده است که در معماری حدید به چشم می‌خورند. برای ساخت نماد از کاغذهای چاپ‌نشده، رنگ‌های هایلایت کننده ساده و تکنیک‌های پرینت استفاده شد.
آدرین کدی از گروه greenspace در مورد این پروژه گفت: ما نمی‌خواستیم نمادی طراحی کنیم که به‌صورت نمایی شلوغ از آثار تیم حدید دیده شود. می‌خواستیم خود نماد، درباره خودش صحبت کند؛ نه اینکه زیر سایه برند باشد.

 

برند و فونت اختصاصی زاها حدید

 

برند و فونت اختصاصی زاها حدید

 

طرح‌های پویا

تیم معماری زاها حدید در خلق بناها و طرح‌های خود از برنامه‌های کامپیوتری متنوع و تئوری‌های پارامتریک بهره می‌برد. ما با الهام از این آثار، دست به خلق طرح‌هایی زدیم که امکان کاربرد آن‌ها در کنار هم وجود داشته باشد. با توجه به آثار آتی شرکت حدید، یک سری طرح جدید نیز می‌توان به این مجموعه اضافه کرد.

 

برند و فونت اختصاصی زاها حدید

 

تایپ فیس سفارشی و منحصربه‌فرد زاها حدید

به عنوان قسمتی از نوسازی برند، Schumacher و greenspace سعی کردند؛ یک تایپ فیس دلخواه طراحی کنند. این تایپ فیس، Zahs Hadid Sans نامیده شد. این تایپ فیس، دو ویژگی مهم دارد. در نقطه اتصال هر حرف، یک شکاف باریک ایجاد می‌شود. نتیجه این شکاف، خلق نمایی لایه‌لایه است. ویژگی دوم، یک انحنای تحت تنش است که از حالت عمودی شروع می‌شود و تا وضعیت تقریباً افقی پیش می‌رود؛ سپس به حالت اولیه برمی‌گردد.

 

برند و فونت اختصاصی زاها حدید

 

برند و فونت اختصاصی زاها حدید

 

وب سایت زاها حدید

وب‌سایت، آرشیوی نامحدود از آثار تیم زاها حدید است. سیستم مدیریت محتوای سایت به‌گونه‌ای طراحی شده که رشد نامحدود آرشیو را ممکن می‌سازد. طرح greenspace برای سایت، یک محیط تجسمی ناب خلق کرده است که کاربران را شیفته دنیای تیم زاها حدید می‌کند.
این سایت، حاوی اطلاعات وسیعی است؛ مرزها و موانع موجود در بیشتر سایت‌های معماری سنتی را کنار میزند و تجربه‌ای خوب به کاربران هدیه می‌کند. کاربران می‌توانند به تغییر و شخصی‌سازی محتوا بپردازند. این سایت به زبان HTML 5 نوشته شده است. سایت، نقش یک سایت عملی و تجربی را نیز ایفا می‌کند زیرا دانشجویان اجازه دارند؛ تصاویر، اطلاعات و بیوگرافی اعضای تیم زاها حدید را دانلود کنند.

 

برند و فونت اختصاصی زاها حدید

 

برند و فونت اختصاصی زاها حدید

 

برند و فونت اختصاصی زاها حدید

 

برند و فونت اختصاصی زاها حدید

 

برند و فونت اختصاصی زاها حدید

 

برند و فونت اختصاصی زاها حدید