شما اینجا هستید | 

مصاحبه با دکتر نفیسه ابراهیمی

529
0
0
مصاحبه با دکتر نفیسه ابراهیمی

 

خیلی ممنون از وقتی که در اختیار ما قرار دادید

 لطفا خودتان را برای مخاطبان سازانو معرفی بفرمایید :
نفیسه ابراهیمی هستم، دکترای مدیریت بازرگانی از دانشگاه MMU مالزی، مدرس کسب و کار و مشاور مارکتینگ و برندینگ چندین شرکت داخلی و خارجی، عضو انجمن نخبگان دانشگاه شریف .
 
مصاحبه با دکتر نفیسه ابراهیمی


 خانم دکتر لطفا درمورد مبحث مشتری مداری در ساختار برند ها صحبت بفرمایید
 امروزه به مشتری مداری از دریچه های متنوعی نگاه میشود و هر شرکت و سازمان یک نوع برداشت را از خدمات مشتریان و ارتباط با مشتریان دارد. گاهی دیده میشود که یک شرکت بر اساس تبلیغات گسترده توانسته است بر مشتریان خود بیفزاید اما به دلیل اینکه سازمان در موازات رشد مشتری، رشد نکرده است نمیتواند آنطور که ادعا میکند به مشتریان خود خدمات پس از فروش ارائه دهد و این خود، نوعی ضد تبلیغ محسوب میشود و باعث ریزش مشتریان در آینده خواهد شد. شرکتی میتواند اصول مشتری مداری را برپا کند که دغدغه اش این باشد.
مشتری مداری تنها منوط بر وجود بخش CRM در شرکت ها نیست، وظایف و استراتژی ای که برای این بخش وجود دارد، مفهوم مشتری مداری را معنی میکند.

 

 

 

 


 لطفا نظر خود را در خصوص نحوه مارکتینگ شرکت ها وبرند های تولید کننده و وارد کننده حوزه ساختمان با مخاطبان ما در میان بگذارید .

 متاسفانه این روز ها بحث بازاریابی و فروش را با کاربردهای اشتباهی  می بینیم و گاهی این دو عنصر، در هم ادغام شده پینداشته میشوند، این در صورتی است که این دو مبحث، دو فاز کاملا جدا و با استراتژی های متفاوتی است. در ایران هنوز هم از همان مبانی کلاسیک بازاریابی استفاده میشود. به طور مثال هنوز هم به مبحث 4P استناد میشود این درحالی است که امروزه در دنیا مبحث 18P و 32P باز شده است و از آن بهره میگیرند.
امروزه بحث بازاریابی پارتیزانی بسیار داغ است  اما شرکت های ایرانی هنوز هم از همان ابزار های بازاریابی سنتی استفاده میکنند و گاهی دیده میشود از همان ابزارهای موجود هم کارکرد اشتباهی میگیرند.
با توجه به اینکه در حوزه ساختمان، براساس نوع متریال می توان مشتریان را دسته بندی کرد، مبحث مارکتینگ دشوار تر و تخصصی تر است. برای مثال یک دستگیره بازه قیمتی زیادی دارد که از مشتریان دهک بالای جامعه تا مشتریان عام را در بر میگیرد. بسیار مهم است که متریال تولید شده  برای چه دسته ای از مشتریان قابل ارائه است تا بر اساس بخش بندی بازار، استراتژی های مارکتینگ چیده و اجرا شود.
 

 

 

 به نظر شما چه تغییراتی در ساختار بازار حوزه ساختمان ایجاد شده است؟

 امروزه نقش اینترنت در تمام بازار ها کاملا احساس میگردد. در حوزه ساختمان نیز با توجه به شکل گرفتن تفکر خریدهای اینترنتی، بازارپوست اندازی کرده است و همان رویه های سنتی برای جذب مشتری کفایت نمیکند. در سالهای اخیر بحث هوشمند سازی و ساختمان های سبز به شدت در حال رشد است و شرکت های زیادی در این حوزه وارد شده و سرمایه گذاره کرده اند. نقش محتوای تولید شده توسط برند ها نیز بسیار پر رنگ است و نیاز به Content Marketing در این حوزه به شدت احساس میشود.
 

 

 

شما نقش مشاوران برون سازمانی را در بهبود فرآیند بازاریابی و افزایش فروش برند های تولید داخلی و برند های وارداتی را تا چه میزان موثر میدانید .

 متاسفانه در ساختار بعضی از شرکت ها نسبت به امر مشاوره گارد وجود دارد و حتی در صورت استفاده از مشاوران، همکاری های درون سازمانی با این مشاروان صورت نمیگیرد
اساسا در ساختار اینگونه شرکت ها باوری مبنی بر اینکه یک مشاور متخصص میتواند تغییرات مثبتی را ایجاد کند، وجود ندارد. در کشور های دیگر به دلیل بلوغ ساختار شرکت ها و جاری شدن فرهنگ استفاده از مشاوران متخصص در میان مدیران ارشد، و تمایل کارمندان برای همکاری با اینگونه مشاورین در جهت بهبود عملکرد سازمان، هیچ گونه تنشی بین یک مشاور برون سازمانی و ساختار جاری شرکت دیده نمیشود.
 

 

 

به نظر شما نقش رسانه های نوین بر بستر وب، در بازار سنتی در حال تغییر حوزه ساختمان به چه میزان است؟

 رسانه های جدید میتوانند با تسهیل فرآیند خرید و آگاهی بخشی، کاربران را با خود همراه کنند. میتوان گفت که تمامی شرکت ها و  برند ها در آینده نزدیک شاهد مشتریان اینترنتی بیشتری نسبت به مشتریان حضوری فروشگاه هایشان خواهند بود.چراکه مردم هر آنچه میخواهند را در بستر وب جست و جو میکنند. امروزه به دلیل مشغله زیاد و اهمیت وقت، مشتریان ساده ترین و راحت ترین راه ها را برای رسیدن به کالا های مورد نظر خود انتخاب میکنند.
رسانه های نوظهور و خلاق باید بتوانند طیف های مختلفی از کاربران را با خود همراه کنند تا بتوانند براساس آگاهی بخشی آنها را در یک فرآیند مطمئن خرید راهنمایی کنند.