شما اینجا هستید | 

اجزا سازه ساختمان

59
1
0
اجزا سازه ساختمان

 

اجزاء سازه ساختمان به طور کلی برای بارهای مرده و زنده طرح می شوند. اما کنیتکس یک قطعه سازه ممکن است در موقع اجرای ساختمان تحت بارهایی خیلی بیشتر از بارهای طرح قرار بگیرد. اینگونه بارها که موسوم به بارهای اجرائی هستند قسمت مهمی را در طرح اجراء سازه تشکیل می دهند.

 

هر پیمانکاری در طول زمان روش اجرایی را توسعه می دهد که برای خودش اقتصادی بودنش ثابت شده است. هر چند که معمار ممکن است ساختمان را طوری طرح کند که برای یک روش اجرایی معینی مناسب باشد، او ممکن است که از روشهای اجرایی یکایک پیمانکاران آگاهی نداشته باشد. پیمانکاران معمولآ مصالح و وسائل سنگین را روی سطح کوچکی ازسازه انباشته می کنند. این عمل ایجاد بارهای متمرکزی میکند که خیلی بیشتر از بارهای زنده فرض شده برای سازه طرح شده می باشد .در چنین شرایطی شکست نتیجه شده است .

 

ساختمان ممکن است مجبور باشد نه تنها نیرو های فشاری خارجی بلکه نیروهای فشاری داخلی ایجاد شده در اثر انفجار را نیز تحمل کند. فرو ریختن قسمتی از یک ساختمان آپارتمانی در لندن در سال ۱۹۶۸ توجه زیادی را به این بار گذاری جلب نمود. اکثر ساختمانها هرگز با چنین نیروهایی مواجه نخواهند شد،ولی احتمال انجار مواد منفجره در اثر خرابکاری یا اشتعالتصادفی گازهای آتش گیر در اثر نشت یا آتش همیشه وجود دارد.

 

در اثر انفجارات فشارهای زیادی در منطقه انفجار ایجاد می گردد و بارهای خیلی زیادی به عناصر ساختمان وارد می شود که منجر به ترکیدن و به خارج پرتاب شدن پنجره ها، دیوارها و کف ها می گردد. این فشار داخلی باید به صورت موضعی محدود و کنترل شود و نباید باعث فروریختگی تدریجی ساختمان گردد.

 

علل ممکن برای بارهای انفجاری خارجی از غرش های صوتی نسبتآ کم اهمیت کنیتکس است (مانند پنجره های شکسته شده و دیوارهای گچی ترک خورده). تحقیقات وسیعی روی واکنش سازه ها در برابر اثرات سلاحهای اتمی در جریان است تا بتوان ساختمان را چنان طرح کرد که در مقابل حمله اتمی مقاوم باشند.

 

محصول کوره ذوب آهن، چدن است که معمولاً دارای ناخالصی کربن و مقادیر جزیی ناخالصی‌های دیگر است که به نوع سنگ معدن و ناخالصی‌های همراه آن و همچنین به چگونگی کار کوره بلند ذوب آهن بستگی دارد.  از آنجایی که مصرف عمده آهن در صنعت بصورت فولاد است، از این رو، باید به روش مناسب چدن را به فولاد تبدیل کرد که در این عمل ناخالصی‌های کربن و دیگر ناخالصی‌ها به مقدار ممکن کاهش ‌یابند.

 

اجزا سازه ساختمان

 

 

روشهای تهیه فولاد روش بسمه:

در این روش ناخالصی‌های موجود در چدن مذاب را به کمک سوزاندن در اکسیژن کاهش داده و آن را به فولاد تبدیل می‌کنند.  پوشش جدار داخلی کوره بسمه از سیلیس یا اکسید منیزیم و گنجایش آن در حدود ۱۵ تن است.  نحوه کار کوره به این ترتیب است که جریانی از هوا را به داخل چدن مذاب هدایت می‌کنند، تا ناخالصی‌های کربن و گوگرد به صورت گازهای SO2 و CO2 از محیط خارج شود و ناخالصی‌های فسفر و سیلیس موجود در چدن مذاب در واکنش با اکسیژن موجود در هوا به صورت اکسیدهای غیر فرار P4O10) و (SiO2 جذب جدارهای داخلی کوره شوند و بهترکیبات زودگداز Mg3(PO4)2 و MgSiO3 تبدیل و سپس به صورت سرباره خارج شوند.  سرعت عمل این روش زیاد است، به همین دلیل کنترل مقدار اکسیژن مورد نیاز برای حذف دلخواه ناخالصی‌های چدن غیرممکن است و در نتیجه فولاد با کیفیت مطلوب و دلخواه را نمی‌توان به این روش بدست آورد.

 

روش کوره باز (یا روش مارتن) : در این روش برای جدا کردن ناخالصی‌های کنیتکس  موجود در چدن، از اکسیژن موجود در زنگ آهن یا اکسید آهن به جای اکسیژن موجود در هوا در روش بسمه (به منظور سوزاندن ناخالصی‌هایی مانند کربن، گوگرد و غیره) استفاده می‌شود.  برای این منظور از کوره باز استفاده می‌شود که پوشش جدار داخلی آن از MgO و CaO تشکیل شده است و گنجایش آن نیز بین ۵۰ تا ۱۵۰ تن چدن مذاب است.  حرارت لازم برای گرم کردن کوره از گازهای خروجی کوره و یا مواد نفتی تأمین می‌شود.  برای تکمیل عمل اکسیداسیون، هوای گرم نیز به چدن مذاب دمیده می‌شود.  زمان عملکرد این کوره طولانی‌تر از روش بسمه است.  از این نظر می‌توان با دقت بیشتری عمل حذف ناخالصی‌ها را کنترل کرد و در نتیجه محصول مرغوب‌تری به دست آورد.

 

در سال ۱۹۹۳ طوفان سونامی با امواجی به بلندای یک ساختمان چندین طبقه به توکیو یورش آورد و خساراتی عظیم بر جا گذاشت و مسئولان شهری را به فکر انداخت تا چاره ای بیاندیشند زیرا مطالعات علمی  از طوفانی سهمگین در سال ۲۰۱۰ خبر می دهد. طرح این هرم که در خلیج توکیو احداث خواهد شددر واقع برای مقابله با همین سوانح طبیعی داده شده است.

 

مقدار ضریب ایمنی این هرم به اندازه ای است که حتی در برابر نیروی مخرب ناشی از یک انفجار اتمی هم مقاوم است و در برابر طوفانهای به مراتب شدیدتر از سونامی ۱۹۹۳ هرگز تخریب نخواهد شد و می توان در مواقع اضطراری برای اسکان بخشی از مردم توکیو از آن استفاده کرد. مسئولان طرح امیدوارند بتوان کل توکیو را در چندین هرم اینچنینی بازسازی کنند اگر ساخت این هرم با موفقیت انجام شود دور از انتظار نخواهد بود که در دهه آینده سیمای شهر توکیو با ساخت این اهرام کاملا دگرگون شود.

 

طبقات این هرم عظیم ۳۰۰۰ متری در هر سطح همراه با هم ساخته میشوند کنیتکس به همین منظور از فن اوری پمپهای بادی که پیش از این نزدیک به ۳ دهه در ساخت گنبدها وپوسته های بتنی به کار می رود استفاده میشود. این روش بهترین راه برای برپایی هرم است. در جای جای این هرم  و در محل تقاطع عناصر سازه ای هرم گویهای عظیم شیشه ای به عنوان گره های شهری در نظر گرفته شده اند. این ۵۵ گوی هم به عنوان میادین شهری و هم ایستگاههای قطارهای برقی نقش مراکز محله را دارند که علاوه بر اینها مفصل های سازه ای نیز می باشند.

 

اما مسئولان طرح برای اجرای چنین پروژه ای با  مشکل   شرایط جوی نامناسب محل پروژه بویژه در ارتفاعات هزار متری روبرو هستند زیرا تحمل هوای سرد در این ارتفاع خلیج توکیو برای نیروی انسانی تقریبا غیر ممکن است. اما اصلا جای نگرانی وجود ندارد زیرا مسئولان ژاپنی پروژه که سابقه استفاده موفق از رباتها را در کشورشان و ان هم در کارخانه خودروسازی تویوتا دارند این بار هم قرار است از رباتها به جای انسان به عنوان تکنسین اجرایی استفاده کنند.یک سری از این رباتها که بی شباهت به سوسک آبی نیستند بر روی اجزا سازه ای نصب می شوند و دسته دیگرکه اندامی شبیه ادمی دارند در گروههای مختلف که هر کدام برای انجام کاری برنامه ریزی می شوند مسئولیت ساخت این هرم را بر عهده دارند تمامی این رباتها از راه دور کنترل می شوند و با توجه به دقت رباتها می توان امیدوار بود این پروژه عظیم با بهترین کیفیت ساخته شود. البته یک تیم فنی مشغول برطرف کردن نواقص کنیتکس این رباتهای کارگر از جمله لرزش و عدم تعادل نسبی به هنگام حمل اجسام است.

 

اجزا سازه ساختمان