شما اینجا هستید | 

بازاریابی در صنعت ساختمان ( قسمت دوم )

324
0
0
بازاریابی در صنعت ساختمان

 


بازار یابی در صنعت ساختمان ( قسمت دوم ) 


بیش از صد و سی نوع بازاریابی در دنیا تعریف و اجرا میشود که مختص کالاهای متفاوت ، بازارهدف های متفاوت و فرهنگ های متفاوت در دنیاست . در این قسمت به بازاریابی جاویژه،گوشه و یا نیچ مارکتینگ میپردازیم که مختص کالاها و محصولات خاص در صنعت ساختمان میباشد .

نیچ مارکتینگ یک استراتژی کارآمد برای کسب و کارهای کوچکی است که می خواهند با صرف بودجه کم، محصول یا خدماتشان را به بخش خاصی از بازار معرفی کرده، به فروش برسانند و شانس خود را برای زنده ماندن در رقابت با شرکت های بزرگ افزایش دهند. خیلی از کسب و کارها و به ویژه استارتاپ ها به نیچ مارکت ( یا نیش مارکت ) تنها بعنوان راهبردی برای ورود به بازار، معرفی محصول به مشتری و دریافت بازخورد نگاه می کنند؛ در حالی که این رویکرد در سازمان های بزرگ و با جریان درآمدی بالا در حوزه ی ساختمان هم، به دفعات و برای افزایش حاشیه سود مورد استفاده قرا می گیرد.

 مفهوم نیچ مارکتینگ – نیچ مارکت چیست؟

بازاریابی شیوه های گوناگونی دارد،این نوع بازاریابی که بسته به نوع محصول و بازارهدف مد نظر انتخاب می شود،بازاریابی گوشه ای نامیده میشود. منظور از بازاریابی گوشه ای ، یافتن بازار مناسب برای یک قسمت متمرکز و قابل هدف گذاری است.اغلب کسانی که به دنبال بازاری بی رقابت و مطمئن هستند و سود کلان میخواهند به بازاریابی گوشه روی می آورند.در بازاریابی گوشه ای ، صاحبان کسب و کار و تولیدکنندگان به دنبال تنوع محصول نیستند.بازاریابی گوشه ای به سوی تخصص گرایی پیش میرود بنابراین به دلیل آنکه تولیدکننده به سمت رضایت مشتری و تکمیل نیازهای خاص مشتری پیش میرود میتواند مبلغ قابل ملاحظه ای علاوه بر هزینه ساخت، به خاطر ارزش افزوده دریافت کند و حاشیه سود بیشتری برای محصولات خاص بوجود آورد.

شرکت ها به دو دلیل بازاریابی انجام میدهند:
1) رشد
2) بقا

توجه به رشد در میان شرکت ها نسبت به بقا بیشتر دیده میشود این درحالیست که اولویت با تداوم و بقاست به خصوص در شرکت های کوچک. رقابت شدید کشورهایی که قادر به تولید با هزینه های پائین هستند از جمله چین مشکلات زیادی را برای بسیاری از صنایع از جمله صنعت ساختمان فراهم کرده است.تولیدکنندگان برای بقا باید خود را با محیط هماهنگ کنند و از استراتژی رقابت درکاهش قیمت ، دوری جویند . ازسوی دیگر باید در نظر داشت که بازارمصرف به سمتی پیش میرود که خواهان کالا و خدمات خاص و لوکس هستند در نتیجه شرکت ها بر رقابت و خلق ارزش افزوده ی متمایز تمرکز بیشتری داشته و بیشتر تخصصی میشوند.
بازاریابی گوشه ای نیز به عنوان استراتژی رقابتی در نظر گرفته میشود،با وجود اینکه مزایایی از قبیل سوددهی بالا،تخصصی بودن،رقابت کم و اطمینان بالا بر آن حاکم است ولی چند ریسک پنهان دارد برای مثال:

  1. نفوذ رقیبی که میخواهد در بخشی از بازار حضور یابد.
  2. یکنواختی بازار به دلیل ترجیح مشتریان
  3. ورود محصول جدید


در بازاریابی گوشه ای نکات زیر را باید مد نظر قرار دهیم :

  • مشتریان نیازهای مشخص و معینی دارند.
  •  مشتریان، پاداش شرکت را برای هر چه بهتر مرتفع شدن نیازشان میپردازند.
  •  بازار گوشه ای ، جذابیتی برای دیگر رقبا ندارد.
  •  پول معینی، از تخصصی شدن بازار به دست میآید.
  •  بازار گوشه ای وسعت سود و پتانسیل رشد معینی دارد.

 

متداولترین روش برای تشخیص بازار گوشه ای بررسی بازار وتشخیص محصول مناسب بازار هدف ،تحقیق و توسعه و گرایش به خلاقیت و تغییر در جهت بهبود محصول کنونی است.
درنهایت باید یادآوری نمود که هرمحصولی که با بازاریابی گوشه ای معرفی و عرضه میگردد پتانسیل تبدیل به یک محصول عادی و کسب بازارمعمولی را دارد. همچنین نیچ مارکتینگ را می توان طرح بازاریابی هدفمندی دانست که روی بخش خاصی از بازار متمرکز می شود، این بخش از بازار، پتانسیل بالایی در استفاده از محصول یا خدمات ما دارد. در نتیجه این نیچ مارکت است که ویژگی های مورد نیاز و نحوه توسعه محصول را تعیین می کند. همچنین نوع قیمت گذاری بیش از آنکه به کیفیت محصول بستگی داشته باشد، با نوع تقاضا و «شدت نیازی که محصول برآورده می کند» مرتبط است. برای پیروزی بر رقبا و پیشرو بودن در بازار های نوین ساختمان با سری مقالات مارکتینگ ساختمانی هماره باشید .


دکتر ابراهیمی
مدرس آکادمی های کسب و کار
مشاور فروش و برندینگ برند های معتبر بین المللی
مدرسه کسب و کار
@succeswork