شما اینجا هستید | 

بیوگرافی شیگرو بان

156
0
0
شیگرو بان

 

          شیگرو بان در تاریخ ۵ آگوست ۱۹۵۷ متولد شد. او یک معمار ژاپنی شناخته شده برای کارهای نوآورانه در زمینه ساخت خانه با کاغذ و لوله های مقوایی بازیافت شده با سرعت نصب بالا و کارآمد برای قربانیان و حادثه دیدگان است. تصویر او توسط مجله تایمز به عنوان یکی از نوآوران قرن بیست و یکم در زمینه طراحی و معماری چاپ شد. در سال ۲۰۱۴ شیگرو بان به عنوان سی و هفتمین دریافت کننده جایزه پریتزکر (جایزه معتبر در معماری مدرن) نام گذاری شد. داوران پریتزکر، شیگرو بان را به خاطر استفاده خلاقانه از مواد و تلاش های بشر دوستانه در سراسر جهان او را "یک معلم متعهد که نه تنها یک الگو برای جوانان است بلکه یک الهام بخش نیز می‌باشد" خواندند.

 

شیگرو بان

 

          شیگرو بان در توکیوی ژاپن متولد شد. او در دانشگاه توکیو در رشته هنر و سپس در مؤسسه آموزش معماری کالیفرنیای جنوبی به کسب علم پرداخت. بعدها او خواست که به آموزشگاه معماری Cooper Union برود جایی که تحت نظر John Hejduk در سال ۱۹۸۴ به تحصیل خود ادامه داد. به واسطه Hejduk (کسی که عضو گروه پنج نیویورک بود)، نه تنها عناصر بنیادین معماری را یاد گرفت بلکه به فنون شاعری در زمینه معماری یا سرودن "شعر سه بعدی" علاقه مند شد. تجربیات عملی Hejduk از گروه پنج نیویورک، تأثیر ماندگاری روی بان گذاشت و کارهای او نشان دهنده ادامه اکتشافات عناصر هندسی بود. اکتشافات رسمی شیگرو بان با مواد اولیه ساخت و ساز کمک نمود تا به راه حل های منحصر به فرد ساختاری او منجر شود.

 

          یکی از مهمترین موضوعات برای شیگرو بان، "ساختار نامرئی" است. او عناصر ساختاری خود را به طور خیلی روشن بیان نمی کند بلکه بیش‌تر به انتخاب آن ها برای ترکیب در طراحی می پردازد. بان به مواد و تکنولوژی های جدید علاقه چندانی نشان نمی دهد بلکه بیش‌تر به حالت کلی از تصویر ساختمان هایش می پردازد. او مواد را تعمداً برای پیشبرد این حالت انتخاب می کند. شیگرو بان دارای چندین آموزشگاه معماری است. در اوایل او یک معمار ژاپنی بود و از روش ها و تم های متعدد در معماری سنتی ژاپنی استفاده می کرد (مانند شوجی) و ایده "طبقات جهانی" که متصل شدن تمام اتاق های خانه به هم بود را ارائه داد. ساختمان های او یک طبقه و بدون تغییر در ارتفاع هستند. او تحت نظر Hejduk، تصمیم به انجام کارهای متفاوت گرفت. عقاید منطقی Hejduk در زمینه معماری، دوباره راه مدرنیسم غربی را دنبال می کرد و یک درک غنی تر از دید تقلیل دهنده آن به عنوان یک نسخه منطقی از فضای سنتی و در عین حال مدرن، از یک فضای ژاپنی را ارائه می داد. شیگرو بان با آموزش و تأثیرپذیری از غرب، یکی از معماران پیشروی ژاپنی است که طرح هایش ترکیبی از اشکال ساختمان های غربی و شرقی است. شاید بیش‌ترین تأثیرپذیری او در زمینه ساختار و سیستم های معماری از Hejduk بود. بیش‌ترین شهرت شیگرو بان به خاطر کارهای نوآورانه اش با لوله های کاغذ و مقوا برای ساختمان سازی است. او اولین معمار در ژاپن بود که نخستین ساختمان کاغذی را ساخت و به طور ویژه با توجه به دستورالعمل های ساخت و ساز ژاپن به تصویب رسید. شیگرو بان به خاطر استفاده از کاغذ چون که کم هزینه، قابل بازیافت، با تکنولوژی پایین و قابل تعویض است؛ نظر همه را به خود جلب کرد. آخرین جنبه کارهای بان کمک های بشردوستانه و توجهش به محیط زیست است. کار بان با کاغذ و دیگر مواد به شدت سازگار با محیط است زیرا تولید زباله در آن بسیار کم است. یک نتیجه از کارهای شیگرو بان سرپناه برای پناهندگان DIY است (در ژاپن پس از زلزله Kobe، در ترکیه، روآندا و سراسر جهان استفاده شده است) که بسیار محبوب، مؤثر و کم هزینه برای تسکین دادن به کسانی است که دچار فاجعه شده اند.

 

نگاهی به آثار شیگرو بان

 

مرکز pompidou-metz
مرکز pompidou-metz

موزه ی هنر آسیا و اقیانوسیه

کلیسای جامع نیوزلند

کلیسای جامع نیوزلند

 

موزه عشایری

موزه عشایری

 

Japanese Pavilion

Japanese Pavilion

 

باشگاه خانه گلف

باشگاه خانه گلف

 

خانه هلالی

خانه هلالی