شما اینجا هستید | 
  • سازانو
  • مقالات
  • نگاهی به آثار ماندگار معمار بزرگ بین المللی بهرام شیردل

نگاهی به آثار ماندگار معمار بزرگ بین المللی بهرام شیردل

163
1
0
نگاهی به آثار ماندگار معمار بزرگ بین المللی بهرام شیردل

 

آثار شیردل را می توان از زمان حضورش در ایران  در پروژه های فرودگاه امام تهران، کتابخانه کانسای کان، بانک توسعه صادرات ایران، توسعه حرم حضرت معصومه در قم، سفارت ایتالیا در تهران پی گیری نمود. در این دوره مفهوم قطعه قطعه شدن و فرم سازماندهی شده با نوارهای موازی به عنوان روش اصلی سازماندهی فرم در آثار او مطرح بود. پروژه ی بانک توسعه صادرات ایران که به نوعی اولین تجربه ی مستقل بهرام شیردل در ایران پس از تاسیس دفترش محسوب می شود، دارای ویژگی های منحصر به فردی است که به نظر نقطه ی عطفی در معماری معاصر ایران محسوب می شود. رضا دانشمیر که در آن زمان در دفتر شیردل مسئول طراحی این پروژه بوده است، در توضیح این پروژه گفته است که فرم پروژه با استفاده از "برش های متعدد و موازی از دیاگرام کاسپ" شکل گرفته است.  در سازماندهی فرم پروژه به محدودیت های سایت توجه شده و با قاعده ی اِس. شکل از زمین فاصله گرفته و به فرم مسطیل کشیده در راس نزدیک می شود و به نظرم محصول نهایی دارای آن ویژگی هایی است که شیردل آنرا "فضای سوم" خوانده است. یکی از مهمترین نکاتی که در مورد این پروژه مطرح شده این است که فرم پروژه از هر زاویه به شکل متفاوتی به نظر می رسد و مفهوم کلاسیک چهار نمای اصلی را به چالش کشیده و دارای اِن. نما است.  از زاویه های مختلف شفاف، نیمه شفاف و مات دیده می شود و مدام در حال نو شدن است. اگر حرکت ناظر را با حرکت خورشید پیوند بزنیم در ساعات مختلف و از زوایای متعدد آنرا ببینیم و به آن نزدیک شویم، فرم های متعددی را تجربه خواهیم نمود. لذا در این پروژه هم آن دیاگرام، که موضوعی خارج از دیسیپلین معماری است، به تولید یک فضای هتروژن کمک نموده است.

 

 پروژه ی بانک توسعه صادرات ایران

 

نگاهی به آثار ماندگار معمار بزرگ بین المللی بهرام شیردل

 

ازدیگر آثار شیردل که تا امروز هم ادامه یافته است، متمرکز بر مفهوم تهی یا فضای خالی است که در پروژه های بسیاری از جمله: مرکز نهاد ریاست جمهوری در تهران، سفارت ایران در برزیل، برج تجارت جهانی شیراز به آن پرداخته است. در این دوره شیردل نوعی بازگشت مجدد به معماری ایران را تجربه می کند. او که در تز کارشناسی ارشدش با عنوان "کشور تماشاچی ها" به بافت تاریخی اصفهان پرداخته بود و به دعوت جان هیداک در همین مورد یک سخنرانی در مدرسه ی کوپر یونیون داشته است، بعد از حدود ده سال حضور در ایران، مجددا سعی در ارتباط با مفاهیم معماری ایران و بازنمایی آنها در آثارش را داشته است.

 

برج تجارت جهانی شیراز

 

نگاهی به آثار ماندگار معمار بزرگ بین المللی بهرام شیردل

 

یکی دیگر از عرصه هایی که پروژه ی شیردل در ایران بر آن تاثیرگذار بود، حوزه ی نشریات تخصصی معماری است. حضور او در کنار موسسان مجله ی معتبر معمار و مطرح شدن خط فکری او در این مجله باعث شد کم کم جریان نوگرایی در معماری ایران شکل بگیرد و همین "لیدر در سایه" بقول ایشان کافی بود تا جوانان بسیاری بیدار شوند و درصدد یافتن راه درست برآیند و هرچند هیچ یک از آثار او ساخته نشد، اما می توان او را تاثیرگذارترین معمار ایران بعد از انقلاب 1357 نامید. لذا پروژه ی ناتمام بهرام شیردل در آستانه ی شصت و پنج سالگی او در ایران و جهان همچنان ادامه دارد و امیدوارم در اوج پختگی شاهد آثار درخشان دیگری از او در بیست سال آینده باشیم و برای گسترش محدوده ی تاثیرگذاری او بر جامعه، امیدوارم شاهد ساخته شدن تعدادی از آثارش باشیم. نکته ی بسیار مهم در این مورد این است که تا زمانی که اثری ساخته نشود، حوزه ی تاثیر گذاری اش محدود به جامعه ی تخصصی معماری خواهد بود، اما اگر اثر ساخته شود، می تواند بر حوزه ی عمومی تاثیرگذار باشد و تحول فرهنگی ایجاد نماید.

 

نگاهی به آثار ماندگار معمار بزرگ بین المللی بهرام شیردل

 

نگاهی به آثار ماندگار معمار بزرگ بین المللی بهرام شیردلنگاهی به آثار ماندگار معمار بزرگ بین المللی بهرام شیردل