شما اینجا هستید | 
  • سازانو
  • مقالات
  • برند |  
  • نحوه استحمام کردن در فصل تابستان و زمستان از نظر گروه باداب چگونه است؟

نحوه استحمام کردن در فصل تابستان و زمستان از نظر گروه باداب چگونه است؟

27
1
0
باداب,دوش گرفتن,سازانو

اشتباهات رایج دوش گرفتن در فصول سردی همچون زمستان که به پوست و مو آسیب می رسانند

 

با آب گرم و به مدت طولانی حمام می کنید. 


شاید هیچ کاری به اندازه گرفتن یک دوش طولانی و با آب گرم، بعد از سپری کردن یک روز سرد، نتواند باعث رفع خستگی شود. اما باید دانست که این کار هم برای خود عواقبی دارد.

«دئان مراتز رابینسون» از متخصصان متبحر پوست در این باره می گوید: “دوش گرفتن با آب گرم و به مدت طولانی می تواند سبب خشکی و متعاقب آن خارش پوست شود.” وی توصیه می کند که در فصول سرد سال، زمان گرفتن دوش به ۵ تا ۷ دقیقه کاهش پیدا کند و دما زیر ۹۹ درجه نگه داشته شود.

 

 

باداب,دوش گرفتن,سازانو

 

 

زیاد حمام می کنید 


دکتر رابینسون علاوه بر آب گرم و حمام کردن های طولانی، دفعات زیاد حمام کردن را هم از عوامل خشکی و قرمزی پوست می داند که موجب خارش شده و عارضه های پوستی همچون اگزما را نیز به وجود می آورد. بر حسب میزان فعالیت بدنی روزانه ای که دارید، اگر در فصول سرد سال هم هر روز حمام می کنید، در صورت عدم استفاده از مرطوب کننده های پوست، آسیب جدی به پوست وارد خواهید آورد.

 

باداب

 

بیش از اندازه موهای تان را می شویید


همان طور که لزومی ندارد بدن هر روز شسته شود، سر نیز همین وضعیت را دارد. دکتر رابینسون توصیه می کند، بد نیست که هر سه روز یک بار سرتان را با شامپو و نرم کننده بشویید. اگر با این کار موهای تان چرب می شود خیلی سریع و با کمی شامپوی خشک و خیلی سریع موها را بشویید.

 

پوست مرطوب خود را با خشونت خشک می کنید.


باید دوباره بر این موضوع تاکیید کنیم که این پوست بدن تان است که این طور با خشونت با آن برخورد می کنید نه کف وان حمام. دکتر تانزی تاکید فراوان دارد که تنها با حوله ضربات آرامی را برای خشک کردن به پوست بدن وارد کنید نه اینکه با خشونت به جان پوست خود افتاده و با حوله و محکم روی آن بمالید.

بعد از این کار هم به آرامی مرطوب کننده را روی پوست خود بمالید. برخورد نامناسب با پوست می تواند سبب افزایش خشکی و پوسته پوسته شدن شود.

 

 

باداب,دوش گرفتن,سازانو

 

 

زمان مناسب برای حمام کردن

 

کشور گرم و خشک ایران در این موقع از سال شاهد گرمای گسترده‌ای است و افراد برای حفظ نظافت بیشتر و حتی جلوگیری از گرمازدگی، بیش از سایر روزها از دوش و حمام استفاده می‌کنند، ولی آیا همه ما استحمامی اصولی و درست داریم؟ دکتر علی حریرچی، پزشک عمومی در این‌باره معتقد است که حمام و دوش آب سرد فقط برای نظافت نیست و برای تامین زیبایی و بهداشت امری ضروری است.


وی می‌افزاید: بهتر است در بدو ورود به حمام، بتدریج زیر دوش رفت تا تغییراتی در جریان خون ایجاد نشود و حرارت متوسط آب بین ۳۴ تا ۳۷ درجه باشد.


به گفته این پزشک عمومی، آبهای نیم‌گرم (۳۰ درجه) مسکنی برای بی‌خوابی‌اند، در حالی که آب‌های گرم (۳۸‌درجه) برای پاک کردن چرب بسیار مناسب‌اند، چون چربی را کاملا حل کرده و را پاک می‌کنند، ولی نباید فراموش کرد. که این درجه از آب برای بیماران فشار خونی و قلبی بسیار مضر است.


ساعت حمام سیر یا گرسنه بودن، سرد یا گرم بودن آب، روز یا شب بودن زمان استحمام همه از مواردی است که فرد باید هنگام استحمام مد نظر بگیرد، به عنوان مثال یک حمام با درجه گرمای ۲۷ تا ۳۰درجه برای شخصی که صبح به سختی از خواب بیدار می‌شود و به محل کارش می‌رود، می‌تواند مفرح و نشاط‌آور باشد، ولی اگر خسته و بی‌رمق از محل کار خود مراجعت کرده‌‌اید، بهترین استحمام می‌تواند دوش نیمه گرم باشد تا خستگی از تنتان بیرون برود.


دکتر حریرچی با اشاره به این که دوش نیمه گرم قبل از خواب می‌تواند به داشتن یک خواب خوب کمک کند،‌ می‌افزاید: بهتر است افرادی که دچار لرز و اختلالات دستگاه تنفسی‌اند، استحمام کوتاهی داشته باشند.


وی متذکر می‌شود: با توجه به گرمای کنونی هوا، افراد می‌توانند بیش از روزی یک مرتبه نیز استحمام داشته باشند، ولی نباید این مساله را از یاد ببرند که آب گرم می‌تواند نسوج بدن را نرم و شخص را خسته کند.

 

فواید حمام با آب سرد برخی به حمام کردن با آب سرد علاقه دارند و اغلب در فصل تابستان از این نوع استحمام استفاده می‌کنند.
به گفته دکتر حریرچی زمان این نوع استحمام نباید از ۵ دقیقه تجاوز کند، چراکه استحمام با آب سرد (۲۵درجه) می‌تواند اثرات تحریک‌کننده‌ای در اعصاب و عضلات داشته باشد و حرارت بدن را افزایش دهد، ولی در این حین برخی به استحمام با آب نیمه‌گرم (۳۳ تا ۳۵ درجه) علاقه دارند که زمان آن نباید از ۱۵ دقیقه تجاوزکند، چون ممکن است سبب خشکی شود و در عین حال دسته‌ای که علاقه به استحمام با آب گرم (۳۵تا ۴۱ درجه) دارند، نیز نباید بیشتر از ۱۵ دقیقه در زیر آب باشند، چون پس از گذشت این مدت سستی و رخوت سراغ فرد خواهد آمد که تندی نبض، تنفس و افزایش گرمای بدن را در پی خواهد داشت.